Vineri, 5 mai, Alghero, un oraş din Sardinia, va găzdui startul în ediţia cu numărul 100 a Turului Italiei. Il Giro debuta în urmă cu 108 ani şi încă de la prima ediţie a fost primit cu mult entuziasm. Vă propunem o scurtă întoarcere în timp, pentru a intra în atmosfera primei ediţii a cursei roz.
Inspiraţi de organizarea Turului Franţei de către publicaţia L’Auto, Eugenio Camillo Costamagna, Armando Cougnet şi Tullio Morgagni, fondatorul, directorul şi respectiv redactorul şef al Gazzettei dello Sport, au decis să organizeze un tur al Italiei pe biciclete, scopul principal fiind… creşterea vânzărilor publicaţiei tipărită pe hârtie roz. În acel moment, Gazzetta dello Sport se afla într-o competiţie acerbă cu un alt mare cotidian italian, Corriere dela Sera, care intenţiona de asemenea să pună bazele unui tur ciclist italian. Dar oamenii de la Gazzetta le-au luat înainte, iar pe data de 7 august 1908 au făcut public primul proiect al Turului Italiei (Il Giro), competiţie care avea să se desfăşoare în 1909. Văzându-şi planurile spulberate, Corriere dela Sera a făcut atunci un gest de fair-play, recunoscându-şi înfrângerea: a anunţat că va oferi câştigătorului Turului Italiei un bonus de 3.000 de lire.
La 13 mai 1909, la ora 2:53 după-amiaza, în Piaţa Loreto din Milano s-a dat oficial startul primei ediții a Turului Italiei. 127 de cicliști s-au aliniat la start, având în față o întrecere în lungime totală de 2.448 de kilometri. Cursa a fost împărțită în opt etape, iar finalul a fost tot în Milano. Cei 49 de cicliști care au terminat cursa au trecut prin aproape toate regiunile italiene. Primul câștigător al Turului Italiei a fost Luigi Ganna, un italian născut în 1883, la Induno Olona. Acesta a dominat competiția de la un capăt la altul, a câștigat trei etape și a fost pe primul loc în clasamentul general în alte șase. Pentru câștigarea Turului, Ganna s-a ales cu 5.325 de lire. Încă de la prima ediție, Turul Italiei s-a bucurat de o mare popularitate, străzile din Milano fiind luate cu asalt în zilele în care caravana Il Giro s-a aflat în oraș.
Luigi Ganna s-a născut într-o familie de țărani la Induni Olona, fiind supranumit Luisin sau Luison. Era dotat cu un fizic impresionant. La maturitate și-a găsit un loc de muncă la Milano, iar pentru a ajunge la serviciu parcurgea zilnic pe bicicletă 100 de kilometri! Ganna s-a remarcat pentru prima dată în 1905, când a sosit al treilea în Turul Lombardiei, ceea ce i-a adus un contract cu echipa Bianchi, fiind plătit cu 200 de lire pe lună. Primul triumf cu adevărat important a venit în 1907 când a câștigat Milano-Torino-Milano. În 1908 avea să stabilească recordul orei, cu 40,450 km și termina al cincilea la general în Turul Franței.
În 1909 Luigi Ganna avea să se impună în Milano-San Remo, acesta fiind cel mai bun an al său în ciclism, mai ales după victoria la general în Turul Italiei. În 1910 câștigă alte trei etape în Turul Italiei, după care cariera sa intră în declin. În 1914 se retrage din activitatea sportivă, a fondat o echipă de ciclism și se dedică fabricii de biciclete pe care o achiziționase cu banii câștigați în timpul carierei. După al doilea război mondial, fabrica sa a produs și motociclete, care au devenit repede cunoscute în Italia, dar și peste granițe. În 1951, Fiorenzo Magni de la echipa Ganna, câștiga Turul Italiei, pe o bicicletă produsă tot la fabrica Ganna.
Luig Ganna a rămas celebru în analele jurnalismului sportiv și pentru sinceritate sa. Un episod comic s-a petrecut la finalul unei curse, când a fost întrebat de un ziarist care este cea mai vie amintire a sa după cursă. Răspunsul lui Ganna a fost prompt și concis: “Cea mai vie impresie a mea este aceea că mă doare fundul!”