Related Articles

2 Comments

  1. 1

    Traian

    Mi-ar fi dificil sa numesc dezbatere multitudinea de monologuri de la evenimentul respectiv, cu tot respectul pentru cei implicati. Exista foarte multe de spus, dar cred ca cel mai pregnant lucru vizibil a fost prapastia dintre mentalitati despre care nu ar fi cu putinta sa vorbesc eu mai bine decat a facut-o interactiunea de vinerea trecuta. Astfel, voi incerca sa fiu util, in masura in care pot, si sa abordez, telegrafic, tema perena a decesului jurnalismului (care de fapt nu e un deces decat in opinia catorva).
    Vrem, nu vrem, noi intram in capitalism acum, cel putin prin prisma asocierii cu UE si NATO. Probabil e cel mai fericit lucru care se putea abate asupra Romaniei, dar acesta e alt subiect. Capitalismul, ca concept si ca trasaturi, nu este pe deplin inteles de catre multi oameni si, asumandu-mi un anume risc, imi permit sa spun ca nici de catre marea parte a societatii romanesti per ansamblu. In fapt, nici la facultatea economica absolvita nu am reusit sa primesc o definire si descriere satisfacatoare a acestui fenomen/model economic. Prin urmare, o sa ma refer doar la un punct esential al sau, care este determinant pentru vietile tuturora care traiesc in capitalism, la fel cum este si pentru meseriile lor: capitalismul se afla intr-o permanenta reinventare.

    Mecanismul prin care se reinventeaza se numeste “criza economica”. Criza economica nu presupune atat reducerea consumului, cat reconfigurarea sa. De fapt, criza, pe cat de multe usi inchide, pe atat de multe deschide, doar ca trebuie o mobilitate anume si o renuntare la comoditate pentru a le identifica. Capitalismul necesita adaptare.
    Cred ca astfel am descris foarte bine si situatia din jurnalismul autohton. Nu moare, ci se schimba, se reinventeaza, de la reconfigurarea publicului si schimbarea optiunilor lor, pana la dezvoltarea internetului. Si se schimba din mers, fiind nevoie de capacitati de observatie si analiza din partea celor afectati pentru a vedea mutatiile survenite. Acum, sa vorbim pe concret, ca de teorie…

    Multi hulesc aparitia tabloidelor si succesul lor, insa neglijeaza cititorii care isi doresc publicatii de calitate superioara. Oare nu sunt si ei scarbiti de frivolitate si asteapta aparitia unui ziar/unei televiziuni/unui radio de calitate superioara? Si sa nu uitam ca aceasta categorie sociala este si cea capabila sa plateasca un tarif peste medie pentru a consuma aceste produse. Ne plangem de presiune si prostitutie politica? Cu tot respectul, dar am avut cel putin 2.000 de ani la dispozitie sa ne obisnuim cu conduita politicienilor. Sugestie de lectura in acest sens este Iulius Caesar si tot ce a urmat dupa el, pana in prezent. Ne ingrijoram ca studentul iesit de pe bancile facultatii trebuie incadrat? Va fi angajat, sa nu ne facem griji, daca are niste capacitati care il recomanda si pe care si le-a slefuit de-a lungul activitatilor extracuriculare (da, mai trebuie si de acelea caci invatamantul romanesc este inca sub imperiul teoriei). Jurnalismul nu e mort, jurnalismul se transforma!

    Reply
  2. 2
    Bogdan Draghia

    Bogdan Draghia

    Jurnalismul deja a trecut printr-o transformare, al carei start a fost dat de acea gaina care a nascut pui vii, din Evenimentul zilei anilor 90. Din acel moment, presa si-a pierdut rolul de educare a publicului. De fapt si-a educat publicul, dar intr-un alt sens. A creat niste modele false la care generatia tanara se raporteaza, iar printre rezultate se numara si decesul iminent al jurnalismului asa cum il stim noi azi

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.